اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

هزینه 25 هزار میلیارد تومانی در بازآفرینی شهری کشور/ سالانه خدمات 270 محله ارتقا می‌یابد

سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه سالانه 25 هزار میلیارد تومان در کشور در بخش بازآفرینی شهری هزینه می‌شود، گفت: سالانه خدمات اجتماعی، فرهنگی و امور شهری 270 محله در کشور ارتقا می‌یابد.

هزینه 25 هزار میلیارد تومانی در بازآفرینی شهری کشور/ سالانه خدمات 270 محله ارتقا می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، منصور استادی بعدازظهر امروز در جلسه ستاد بازآفرینی استان سمنان در ساختمان شماره ۲ استانداری اظهار کرد: برنامه ملی ستاد بازآفرینی شهری به استان‌ها ابلاغ شده است که طی این برنامه مقرر شد تا سالانه هفت هزار میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها و هشت هزار میلیارد تومان توسط دولت در بخش بازآفرینی شهری هزینه شود.

وی افزود: همچنین در این حوزه، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی به‌عنوان آورده بخش خصوصی در نظر گرفته شده است که درمجموع ۲۵ هزار میلیارد تومان در کشور در بخش بازآفرینی شهری به‌صورت سالانه هزینه خواهد شد.

سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های هدف‌گذاری شده، سالانه باید خدمات اجتماعی، فرهنگی و امور شهری ۲۷۰‌ محله در شهرهای کشور ارتقا پیدا کند.

استادی بیان کرد: نیاز است تا اراضی تحت اختیار دستگاه‌های اجرایی استان سمنان شناسایی شود و برای تولید و رونق مسکن در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تسهیلات بسیار مطلوبی برای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است،‌ تصریح کرد: طبق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، خدمات اجتماعی، فرهنگی و امور شهری ۳۶ محله مصوب در استان سمنان تا پایان سال ۱۴۰۰ و در قالب بازآفرینی شهری ارتقا می‌یابد.

سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: در سال ۹۷، تعدادی طرح در شهر سمنان در حوزه بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد که زیرپوشش این ستاد قرار گرفت.

استادی بیان کرد: مقرر شده است تا پایان برنامه ششم توسعه، ۳۶ محله استان سمنان زیرپوشش تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور قرار گیرد که با اجرای این مهم ۹۸ درصد از محلات هدف و مصوب استان پوشش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ۸۰ پروژه محله‌محور برای اجرا در این ۳۶ محله مصوب شده است، افزود: نیاز است تا برنامه محلات هدف در ابعاد مختلف و بر اساس مطالعات مصوب جمع‌بندی و سهم آورده شهرداری و دستگاه‌ها توسط ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها مشخص و طی گزارشی به ستاد استان ارسال شود.

سرپرست دفتر ستاد ملی بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: برای نوسازی و بهسازی ۴۷۰‌ واحد مسکونی بافت فرسوده در استان سمنان تسهیلات مطلوبی در نظر گرفته شده است.

ابلاغ ساخت 3673 واحد مسکونی در استان سمنان 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: بازآفرینی شهری یکی از مباحث کلی در مقوله مدیریت امور شهری است که تلاش بسیار خوبی همراه با اختصاص مطلوب اعتبارات در این زمینه صورت گرفت.

منوچهر فخری افزود: مداخله‌گری در بخش بازآفرینی شهری باعث خواهد شد تا شهرداری‌ها در زمینه طراحی پروژه‌های شهر در این حوزه دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: تفویض اختیار در بخش سیاست‌ها و برنامه‌های بازآفرینی شهری در کشور به استان‌ها، یکی از نیازهای ضروری به منظور موفقیت در مباحث مرتبط با این مهم در شهرهاست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای حضور در بافت فرسوده، بازسازی و نوسازی و ایجاد مسکن ارزان‌قیمت به جهت استفاده شهروندان و کسب سود برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی است.

فخری با بیان اینکه کوتاهی مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص احصا و معرفی اراضی تحت اختیار مجموعه آنها، به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست، گفت: اراضی تحت اختیار دستگاه‌های اجرایی توسط مدیران کل احصا و برای رونق تولید مسکن و در اختیار قرار دادن مسکن ارزان‌قیمت به شهروندان، معرفی و واگذار شود.

وی با بیان اینکه در بخش نوسازی و بهسازی بافت فرسوده تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: تخفیف شهرداری‌ها در خصوص صدور مجوز برای متقاضیان نوسازی و بهسازی در این بافت‌ها، افزایش می‌باید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: در مقوله بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین تحقق سیاست‌های بازآفرینی شهری، می‌توان از ظرفیت خیران این استان استفاده کرد.

فخری با بیان اینکه در سال ۹۸، ساخت سه هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی برای استان سمنان ابلاغ شده است، گفت: تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در قالب مشارکت، تأمین اراضی موضوع تفاهم‌نامه‌های منعقدشده و استفاده از ظرفیت‌های بانکی ازجمله تسهیلات صندوق مسکن یکم موردتوجه قرار گیرد.

وجود حدود 2500 هکتار بافت بازآفرینی شهری در سمنان 

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه سمنان ششمین استان پهناور کشور ازنظر وسعت است که بالغ‌بر ۷۰۲ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: از این تعداد، ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شهری را تشکیل می‌دهند که ۱۷۸ هزار نفر در بافت فرسوده سکونت دارند.

حسین دهقان با بیان اینکه استان سمنان ۲۰ شهر دارد که ۱۷ شهر آن دارای طرح مصوب بازآفرینی شهری است، افزود: دو هزار و ۵۲۹ هکتار بافت بازآفرینی شهری در این استان وجود دارد که از این میزان ۶۷۰ هکتار آن را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: طی برنامه ابلاغی، ساخت سه هزار و ۶۷۳ واحد مسکونی برای استان سمنان در سال جاری در نظر گرفته شده که ۸۴۷ واحد آن متعلق به زمین‌های سازمان ملی مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با بیان اینکه از این تعداد، ساخت یک‌هزار و ۹۳۶ واحد در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تأمین زمین به جهت تحقق این مهم، یکی از مشکلات و کمبودهای ما در این استان است که نیاز به توجه جدی دارد.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول